Iti prezentam pasii ce ar trebui facuti in caz de cumparare
Am ales sa demaram procesul de cumparare a
apartamentului tau cu acest aspect, al colaborarii cu un agent imobiliar,
pentru ca un profesionist iti va oferi cele mai bune sfaturi inca din fazele
incipiente ale cumpararii. Specialistii Ruben Imobiliare iti vor oferi un
pachet personalizat de servicii, adaptat cerintelor tale, incepând cu identificarea
nevoilor tale locative si continuand cu celelalte etape prezentate mai jos.
De ce sa colaborezi cu un specialist Ruben Imobiliare?
Iti vom oferi mai jos cateva dintre
motivele pentru care vei gasi singur raspunsul la aceasta intrebare :
· Pentru a avea acces la informatii. Specialistii
nostri iti vor oferi informatii pretioase legate de preturile la care s-au
tranzactionat alte oferte in zona selectata de tine, perioada cea mai potrivita
pentru a face o achizitie, timpul de cand o anumita oferta este listata pe
piata, precum si de istoricul si caracteristicile zonei unde doresti sa cumperi
un apartament;
· Pentru a avea acces la oferte.
Specialistii nostri iti vor deschide usile. Astfel tu vei avea posibilitatea de
a viziona intr-un interval de timp rezonabil mai multe apartamente, fiecare
dintre ele raspunzand solicitarilor tale intr-o mare masura;
· Pentru a castiga timp. Timpul
este foarte pretios atat pentru tine cat si pentru specialistii nostri. De
aceea ei vor identifica pentru tine cele mai bune variante in cel mai scurt
posibil si vei putea astfel alege dintre acestea apartamentul perfect pentru
tine si familia ta;
· Pentru a castiga incredere. Apeland
la serviciile specialistilor nostri nu vei calca pe un teren minat,
apartamentele prezentate fiind vizionate initial de catre acestia. Este foarte
important sa nu intri intr-un apartament legat la ochi, specialistii nostri
punandu-ti la dispozitie prezentari explicite ale acestuia, in format text,
foto si video;
· Pentru a castiga bani, specialistii
nostri negociind pentru tine cel mai bun pret pentru apartamentul selectat;
· Pentru a castiga siguranta, tranzactia
de vanzare-cumparare desfasurandu-se conform normelor legale in vigoare. In
acest sens, specialistii nostri vor verifica toate documentele apartamentului
selectat.
Cum aleg sa cumpar un apartament sau o casa?
Iata cateva sfaturi pentru a va ajuta sa alegeti sa
cumparati cea mai buna casa sau apartament care
sa va satisfaca nevoile locative din toate punctele de vedere.
Odata ce ati stabilit cartierele in care va doriti sa
locuiti si v-ati analizat bugetul de care dispuneti pentru cumpararea
apartamentului sau casei dorite, faceti o cerere unui consilier imobiliar cu criteriile
dumneavoastra. Acesta va analiza cererea si va va trimite o oferta
personalizata cu proprietatile disponibile in conditiile descrise de
dumneavoastra.
In urma analizarii ofertei primite, va puteti decide in
baza bugetului avut care sunt apartamentele sau casele care va satisfac nevoile
ca si numar de camere. Din lista de imobile va veti putea alege sa
vizionati ofertele de case
vanzare sau apartamente vanzare cu cele mai multe caracteristici si
facilitati care satisfac cerintele in alegerea dumneavoastra.
Cand lista de oferte se reduce, luati in considerare si
tipurile de imobile: case unifamiliale, case duplexuri,
case insiruite sau apartamente. In ce tip de imobil v-ar placea
cel mai mult sa locuiti? Pe masura ce incepeti sa vizionati proprietati, o
sa tineti cont si de nevoile si gusturile personale in a va decide daca doriti
sa cumparati o proprietate noua, in care nu mai aveti de investit, o
proprietate mai veche dar aici trebuie sa acceptati finisajele existente , sau
o proprietate veche care va trebui sa o renovati.
Toti cumparatorii tin cont si de posibilitatea de
revanzare la un moment dat al imobilului care urmeaza sa-l achizitioneze.
Pentru cei care cumpara un apartament cu 2 camere, la un moment dat o sa fie
nevoie sa se mute la un apartament mai mare, cu 3 sau 4 camere, adica un
apartament cu 2, 3 dormitoare. Clientii care hotarasc sa cumpere un apartament
cu 3 sau 4 camere, la un moment dat se vor indrepta spre o casa duplex sau o
casa insiruita sau chiar casa unifamiliala.
Daca va ganditi ca la un moment dat veti revinde
proprietatea, ganditi-va sa fie un apartament sau o casa normala, sa nu fie
ceva neobisnuit. Pentru proprietatile iesite din tipar, target-ul de clienti
este limitat si restrans.
Atunci cand ai gasit casa sau apartamentul care este in
mod clar cea mai buna pentru tine, actioneaza! Nu asteptati, ca in acest timp
un alt client poate veni si sa fie mult mai hotarat decat dumneavoastra in
luarea deciziilor!
Trimiteti un e-mail la office@rubenimobiliare.ro sau
sunati la numarul de telefon 0735 800 000, pentru a ne spune ce doriti sa
cumparati si noi va vom trimite in cel mai scurt timp o oferta personalizata!
Specialistii Ruben Imobiliare
iti recomanda sa parcurgi urmatorii pasi:
Primul pas este stabilirea pretului
final de vanzare intre parti si asigurarea de faptul ca nu exista nici o
neintelegere in acest sens.
Al doilea pas este acela de a permite cumparatorului
sa verifice actele de proprietate ale vanzatorului. Cumparatorul poate studia
actele doar in prezenta vanzatorului, la sediul agentiei imobiliare, sau la un
notar. In nici un caz nu se ofera actele de proprietate in original unei persoane
necunoscute.
Al treilea pas este semnarea antecontractului de
vanzare - cumparare, preferabil la sediul agentiei imobiliare sau la notar.
Acest antecontract este o promisiune asumata de ambele parti de a incheia in
viitor, la pretul convenit, contractul de vanzare - cumparare privind imobilul.
Prin antecontract sunt stabilite o serie de elemente extrem de importante, si
anume: pretul vanzarii - cumpararii; data - limita pana la care trebuie semnat
contractul de vanzare - cumparare final; termenul de eliberare a imobilului;
avansul platit prin antecontract; modalitatea de plata a pretului imobilului.
Antecontractul are o importanta deosebita, deoarece prin semnarea lui
intelegerea dintre parti capata valoare juridica, iar daca o parte doreste sa
nesocoteasca aceasta intelegere, cealalta parte se poate adresa cu succes
instantei de judecata.
Al patrulea pas este obtinerea de actelor,
beneficiind de sprijinul permanent al specialistilor nostri.
Al cincilea pas este semnarea contractului final
de vanzare-cumparare la notar. Ambele parti trebuie sa ia de la notar cel putin
un exemplar al contractului final de vanzare-cumparare.
Dupa semnarea contractului, cumparatorul se poate
solicita sprijinul pentru schimbarea abonamentelor la utilitati (Electrica,
Romtelecom etc.) de pe numele vanzatorului pe numele cumparatorului, in
calitatea sa de nou proprietar al imobilului.
Este obligatoriu ca tranzactia de
vanzare-cumparare sa se desfasoare respectand toate normele si procedurile
legale, in conditii de maxima siguranta pentru parti. In acest sens, verificarea
documentelor devine o sarcina pe cat de importanta, pe atat de complicata pentru un cumparator
neavizat.
Apeland la serviciile Ruben Imobiliare, vei
beneficia si de aceasta facilitate in cadrul pachetului personalizat pe care
ti-l vom oferi. Specialistii nostri sunt in masura sa-ti prezinte, sau sa
solicite in numele tau, lista de documente necesare pentru identificarea
apartamentului, a proprietarilor, a viciilor juridice (daca acestea exista) si
a oricaror alte aspecte pe care tu, cu siguranta ai dificultati in a le
descoperi.
· Actul de proprietate asupra apartamentului, care
poate fi dupa caz: contract de vanzare-cumparare, certificate de mostenitor,
contract de donatie, sentinta civila definitiva si irevocabila, etc;
· Extrasul de carte funciara, care
se obtine de catre biroul notarial de la Oficiul de Carte Funciara din cadrul
Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si este valabil 10
zile de la data depunerii cererii. Extrasul de carte funciara este documentul
care certifica datele de identificare ale unei proprietati, precum si situatia
juridica a acesteia (daca este sau nu ipotecata, daca exista sau nu interdictii
de instrainare, etc.);
· Documente care certifica faptul ca vanzatorul
nu are datorii in legatura cu apartamentul vandut (certificatul
fiscal, care se obtine de la Administratia Financiara si care confirma faptul
ca proprietarul este la zi cu darile fata de stat; adeverinta de la asociatia
de proprietari, care sa arate ca proprietarul este la zi cu plata cheltuielilor
de intretinere, de reparatii sau alte cheltuieli comune; adeverinta de la Electrica,
care sa arate ca proprietarul este cu platile la zi;
· Certificatul energetic,
document care atesta performanta energetica a cladirii, prezentarea acestuia
devenind o obligatie legala a vanzatorului incepand cu 2013;
· Declaratie de la primarie (dupa
caz) cu specificarea ca imobilul nu este revendicat sau notate procese in
circuitul civil, in situatia in care imobilul a fost dobandit in baza Legii 10
sau 112.
· Actele de identitate ale vanzatorilor
Creditele imobiliare sau ipotecare pot fi folosite: pentru
cumpararea sau constructia unei locuinte, pentru modernizarea / extinderea unui
imobil, pentru achizitia unui teren si viabilizarea acestuia, sau pentru
refinantarea unor imprumuturi similare.
Avand in vedere modificarile
legislative aparute la finalul anului 2008 si ulterior reglementarile BNR de
la finalul anului 2011, intre un credit ipotecar si unul
imobiliar nu mai exista nici o diferenta.
Principala deosebire consta in modul de actualizare a dobanzilor.
La creditele ipotecare, legislatia impunea ca bancile sa ajusteze dobanzile
variabile numai in functie de un indice de referinta verificabil. Acum acest
lucru este obligatoriu la orice tip de credit, inclusiv la cele imobiliare.
Creditul punte este un produs special in categoria creditelor
pentru locuinte. Imprumutul este destinat persoanelor care detin o locuinta si
vor sa o vanda pentru a cumpara alta.
Spre deosebire de un imprumut normal care se ramburseaza in
timp, in mai multe rate, creditele punte se ramburseaza, de regula, integral la
scadenta.
Imprumutul este restituit dupa vanzarea imobilului detinut
initial in proprietate, iar pe perioada contractului, se plateste numai
dobanda.
Pe langa destinatiile clasice,
creditele imobiliare / ipotecare pot fi folosite si pentru refinantarea unui
credit similar contractat in trecut.
Aceasta solutie este recomandata persoanelor care au in
derulare un imprumut la o dobanda mult mai mare decat cea existenta pe piata in
prezent. Apelul la un asemenea credit le permite clientilor sa-si diminueze,
uneori substantial, costul cu dobanda.
Imprumutul
in valuta era preferat inainte de majoritatea persoanelor care isi achizitionau
casa prin credit. Decizia era motivata de faptul ca dobanzile la euro, franci
elvetieni si dolari erau mai mici decat cele la lei.
Dupa ce criza financiara s-a facut simtita si la
noi, bancile au inceput sa renute treptat la creditele in franci elvetieni si
dolari pana la eliminarea acestora. In prezent oferta acestora mai este compusa
doar din credite in lei si euro.
In ultimii ani BNR a inceput sa impulsioneze
creditul in lei prin scaderea repetata a dobanzii cheie. Acest lucru a dus la
scaderea abrupta a dobanzilor in lei, astfel ca diferenta intre costul acestora
si acelor in euro a devenit din ce in ce mai mica. In unele cazuri costurile
sunt chiar comparablie.
Creditele in lei nu sunt lipsite totusi de
riscuri, deoarece imprumuturile pentru locuinte au dobanzi variabile, care sunt
indexate in functie de dobanzile de pe piata interbancara.
In acest sens un risc foarte mare vine din
partea Robor care desi a scazut pana la minime istorice evolutia acestuia se
poate inversa oricand. Se poate observa ca de-a lungul anilor evolutia acestuia
a inregistrat atat scaderi ample, cat si cresteri pe masura.
Pe de alta parte, un atu important al creditelor
in lei este ca nu expun clientul la riscul valutar. Acest lucru inseamna ca
rata lunara de rambursat - calculata in lei - nu se modifica in functie de
evolutia cursului de schimb.
Iar daca avem in vedere deprecierea abrupta a
monedei nationale din ultima perioada, un credit in lei poate fi o alegere mai
prudenta.
Din acest motiv este foarte important ca
solicitantii de credite sa compare ofertele a cat mai multe banci, deoarece pot
economisi in acest fel sume importante.
Un avantaj al creditelor in lei vine si din
prisma avansului. Ca urmare a reglementarilor BNR de la finalul anului 2011,
creditele in lei presupun un avans minim de 15%.
Pe de alta parte, in cazul creditelor imobiliare
acordate in alta valuta situatia este diferita. Daca imprumutul este acordat in
aceeasi moneda in care solicitantii isi incaseaza veniturile, avansul minim
porneste de la 20%. Cei care doresc un imprumut intr-o alta valuta decat cea in
care obtin salariul, trebuie sa prezinte un avans minim de cel putin 25%.
Imprumuturile in
valuta sunt, in general, recomandate persoanelor care obtin venituri in moneda
straina sau au salariile indexate in functie de cursul de schimb. In aceste
cazuri, riscul valutar este acoperit, iar clientul nu va fi afectat de
evolutiile nefavorabile de pe piata valutara.
Persoanele care
incaseaza venituri in lei pot opta in siguranta pentru creditele in valuta
numai daca nu se imprumuta pana la limita gradului maxim de indatorare. In
acest caz, clientii ar trebui sa opteze pentru un prag ceva mai mic, pentru a
se asigura ca pot face fata unei posibile deprecieri semnificative a monedei
nationale.
Costul creditului este
format din dobanzi si comisioane. Dar la imprumuturile in valuta, intervine un
cost suplimentar generat de evolutia cursului de schimb. Atunci cand leul se
apreciaza (cursul de schimb euro/leu scade), rata lunara - transformata in lei
- se micsoreaza, astfel ca imprumuturile in valuta devin mai ieftine. Invers,
cand leul se depreciaza, creditele in moneda straina se scumpesc.
Sa luam un exemplu. Un
imprumut in lei are o dobanda de 8%, iar altul in valuta de 7%. In cazul in
care leul se depreciaza intr-un an cu 5%, dobanda reala platita de client
(exprimata in lei) la imprumutul in moneda straina va fi de 12,4%
(1,07x1,05-1).
In caz contrar - cand
leul se apreciaza intr-un an cu 5% - dobanda reala platita la creditul in
valuta este de numai 1,7% (1,07x0,95-1).
In incercarea de a
limita riscul valutar la care se expun clientii, noile reglementari
ale BNR impun un
avans minim de 25% in cazul clientilor care obtin venituri in lei si doresc un
imprumut imobiliar in euro.
Contrar, clientii care
obtin venituri in lei si se indreapta catre un credit ipotecar in aceeasi
moneda, pot prezenta un avans de doar 20%, in functie de normele interne ale
fiecare banci in parte.
Aceste impuneri nu se
aplica si in cazul creditelor acordate prin programul Prima Casa.
Majoritatea bancilor
practica dobanzi variabile la creditele imobiliare, produsele cu dobanzi fixe fiind
destul de putine.
Creditele cu dobanda fixa ofera clientului
posibilitatea de a cunoaste inca de la inceput toate costurile pe care le are
un credit imobiliar pe toata durata sa de viata. Astfel, nu vor exista surprize
ulterior, iar rata lunara stabilita initial ramane batuta in cuie.
Ratele fixe ale
dobanzilor incorporeaza evolutia viitoare a randamentelor, astfel ca acestea
pot fi mai mari sau mai mici decat cele variabile, in functie de perspectivele
pe termen lung. De exemplu, dobanzile la lei se asteapta sa scada in urmatorii
ani, astfel ca dobanzile fixe ar trebui sa fie mai mici decat cele variabile.
In cazul creditelor in
valuta, tendinta pietei va fi de aliniere la standardele UE, pe fondul
cresterii competitei dintre banci. Prin urmare, in urmatorii ani, ne putem
astepta ca imprumuturile ipotecare in euro sa aiba costuri similare cu cele
oferite de bancile europene.
In cazul in care un
client contracteaza un credit la o dobanda fixa ridicata, el nu va putea
beneficia de o eventuala reducere a dobanzilor pe piata interna. Singura
solutie pentru a-si reduce costul imprumutului va fi refinantarea.
Creditele cu dobanzi
variabile ofera posibilitatea de
a beneficia de o eventuala ieftinire a finantarilor. Exista insa si riscul ca,
in cazul in care dobanzile cresc, clientul sa fie nevoit sa plateasca rate tot
mai mari la credit.
Pe langa imprumuturile
cu dobanzi fixe si variabile, tot mai multe banci au introdus si credite cu dobanzi mixte:
rata dobanzii este fixa pentru o perioada initiala de 1, 3 sau 5 ani, iar
ulterior aceasta se transforma intr-una variabila.
De regula, dobanda
stabilita la inceputul perioadei de creditare este situata sub media pietei,
insa ulterior este posibil ca banca sa-si recupereze discountul oferit initial,
prin practicarea unor dobanzi mai ridicate.
Creditele cu dobanzi
mixte reprezinta o solutie
atractiva pentru persoanele care doresc sa contracteze un imprumut imobiliar pe
o perioada relativ scurta. In acest fel, vor beneficia de avantajele dobanzii
scazute pe cea mai mare parte timpului in care se deruleaza contractul.
Modificarile aduse dobanzilor
variabile de la credite sa pot face, potrivit legii, numai in functie de un
indice de referinta verificabil. Acesta poate fi un indice monetar de referinta
- Robor, Euribor, Libor.
Astfel, rata dobanzii la credit este formata dintr-o marja
fixa, care se adauga la indicele de referinta. De exemplu, formula de calcul
poate fi 5 puncte procentuale peste Euribor la 6 luni. In acest caz,
dobanda la credit se modifica doar daca au loc cresteri sau scaderi ale ratei
Euribor, marja fiind fixa pe toata durata contractului.
In prezent, rata dobanzii se
modifica periodic, in functie de evolutiile de pe piata monetara. Intervalul de
ajustare este de regula de sase luni, dar sunt si cazuri, cand modificarile se
fac din trei in trei luni, la o luna sau chiar la un an.
Mai precis, daca indicele de referinta - sa spunem Robor -
creste de la 10% la 11% - atunci rata dobanzii la credit se va majora cu 1
punct procentual. Acest mecanism este specific creditelor ipotecare, dar se
foloseste uneori si la creditele imobiliare.
Regula de modificare a ratei de
dobanda a fost introdusa odata cu adoptarea OUG 50/2010, inclusiv pentru
clientii vechi ai bancilor, prin semnarea de acte aditionale. Marea majoritate
a bancilor au pastrat in vigoare actele aditionale, chiar si cand legislatia a permis anularea lor.
Bancile sunt obligate
potrivit legii sa afiseze dobanda anuala efectiva (DAE) pentru creditele
imobiliare si ipotecare.
Rata dobanzii este cel mai important
cost, insa nu trebuie ignorate nici comisioanele. Acestea au inceput sa
detina o pondere tot mai importanta in costul total al creditului, in
special comisioanele lunare.
Conform noilor
prevederi legislative, bancile nu pot solicita in cazul unui credit decat:
- rata de dobanda,
- comision de analiza
dosar in suma fixa,
- comision lunar
aplicat la sold sau comision de administrare cont curent,
- comision de
rambursare anticipate, daca este cazul.
De asemenea, costuri
aditionale creditului sunt costul cu asigurarea de imobil sau de viata, precum
si costuile evaluarii imobilului ipotecat si taxele notariale.
Comisionul de analiza
dosar nu are un
impact prea mare asupra costului total al creditului, chiar si atunci cand
nivelul sau este ridicat. In schimb, comisioanele lunare,
chiar daca pot parea nesemnificative au impact mult mai mare. In plus, baza de
calcul la care se aplica are o foarte mare importanta.
Sa luam cazul unui
credit de 50.000 euro pe 25 ani cu o rata a dobanzii de 8%. Plata unui comision
de 200 euro la acordare face ca DAE sa urce la aproximativ 8,4%, fara
alte costuri suplimentare.
Acum sa consideram un
credit care are doar un comision lunar de 0,2%, calculat la sold. DAE urca
in acest caz de 10,9%.
Pachetul de asigurari
solicitat de banca este un alt element de
care trebuie tinut cont. In timp ce asigurarea imobilului este intotdeauna
obligatorie, asigurarea de viata este impusa doar de unele institutii, in
functie de politica proprie de gestionare a riscurilor. Primele platite pentru
cele doua polite se adauga la costul total al creditului. Trebuie semnalat ca
exista institutii de credit care acorda gratuit fie una, fie ambele tipuri de
asigurari.
Majoritatea creditelor
imobiliare ofera clientilor posibilitatea de a se imprumuta pe perioade
de pana la 20 ani. Termenul maxim de rambursare se intinde, in unele
cazuri, chiar pana la 35 de ani. Conditia este ca la scadenta persoana
respectiva sa nu depaseasca varsta legala de pensionare.
Alegerea termenului
optim de rambursare se
face insa de la caz la caz. Nu trebuie neaparat aleasa perioada maxima de
rambursare oferita de banca, doar pentru a obtine o rata lunara cat mai mica.
Cu cat perioada de rambursare
este mai extinsa, cu atat dobanzile totale platite de cel care se imprumuta
sunt mai mari. De exemplu, la un credit de 20.000 euro cu o rata a dobanzii de
8%, clientul face o economie de aproximativ 5.000 de euro daca reduce perioada
de rambursare de la 25 la 20 de ani. Acest lucru inseamna acceptarea unei rate
mai mari, insa efortul financiar suplimentar este de numai 12 euro pe luna.
Bineinteles, nu intotdeauna este posibila comprimarea termenul de creditare,
deoarece solicitantii trebuie sa se incadreze in criteriile impuse de banca
centrala. Pentru persoanele aflate la limita pragului de indatorare, singura
solutie pentru a se califica pentru un imprumut ramane varianta extinderii
duratei finantarii.
Optiunea rambursarii
anticipate este
un alt aspect important de care trebuie tinut cont in selectarea creditului. Pe
masura ce veniturile unei persoane cresc, aceasta va putea rambursa o rata mai
mare cu scopul de a-si diminua costul datoriei.
De aceea, trebuie
tinut cont si de comisionul de rambursare anticipata in selectarea produsului
ales. Conform legislatiei, institutiile de credit pot solicita comisioane de
rambursare doar in cazul in care imprumutul are dobanda fixa. Chiar si in
aceste conditii, comisionul de rambursare anticipata este de cel mult 0,5% in
ultimul an de creditare, respectiv maximum 1% in rest.
Suma maxima pe care o
persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel
individual sau familial, dupa caz). Conform noilor reglementari, bancile pot
stabili individual propriile praguri de indatorare.
De regula, la
persoanele cu venituri mai mari, bancile accepta un grad de indatorare mai
ridicat. Bancile urmaresc ca dupa plata ratelor, venitul ramas la dispozitia
clientului sa fie suficient ca sa acopere cheltuielile curente.
Venitul luat in calcul
de banci pentru acordarea creditului - numit si venit disponibil - se determina
prin scaderea cheltuielilor de subzistenta din venitul total incasat de client.
Nivelul acestor costuri se determina de la caz la caz pentru fiecare
client, in functie de numarul membrilor de familie.
In acest sens, fiecare
banca stabileste un cost fix pe membru de familie. De exemplu, daca acest cost
este de aproximativ 350 lei, la o familie cu patru persoane care castiga 2.000
lei pe luna, banca va lua in calcul doar 600 lei (2.000-350x4).
Acesta este venitul
disponibil la care se aplica procentul corespunzator gradului de indatorare
admis de banca, pentru a determina rata lunara maxima. La cazul de mai sus,
daca banca accepta un grad de indatorare de 50%, atunci familia respectiva va
putea plati o rata maxima de 300 lei.
Cea mai simpla solutie
pentru a obtine un imprumut cat mai mare este extinderea perioadei de
rambursare. Scadenta maxima la creditele ipotecare a ajuns in prezent chiar si
la 35 ani.
Creditul de
refinantare este utilizat pentru a
rambursa integral un credit aflat in derulare, dar mai costisitor. Refinantarea
unui imprumut este recomandata atunci cand ratele dobanzilor au scazut destul
de mult comparativ cu dobanda pe care o plateste un client la un credit aflat
in derulare.
Pentru ca refinantarea sa fie eficienta, diferenta de dobanda trebuie sa fie
mai mare decat comisionul de rambursare anticipata a vechiului credit si
comisioanele percepute la acordarea noului imprumut (inclusiv politele de
asigurare).
De exemplu, o persoana mai are de rambursat la un credit ipotecar suma de 5.000
euro. Contractul mai are 5 ani pana la scadenta, iar rata dobanzii pe care o
plateste este de 12%.
Daca s-ar refinanta la
8%, ar plati in urmatorii 5 ani o dobanda totala de aproximativ 1.080 euro, cu
aproape 600 euro mai putin decat la creditul existent.
Tranzactia are insa
propriile costuri: clientul trebuie sa achite la vechiul imprumut un comision
de rambursare in avans, care nu poate depasi insa 1% (50 euro) si un comision
de analiza dosar pentru noul imprumut, pe care-l consideram a fi 100 euro
pentru noul credit.
Costul refinantarii va fi de 150 de euro,
insa prin dobanda mai mica, va face in final o economie de 450 euro (600-150).
Nu este neaparat necesar ca refinantarea sa se faca pe o perioada egala cu
durata ramasa la vechiul credit. Se poate opta si pentru o perioada mai scurta,
situatie in care clientul realizeaza o economie suplimentara de costuri. De
asemenea, cu aceasta ocazie este posibila chiar extinderea termenului de
rambursare si /sau majorarea sumei imprumutate.
Programul Prima Casa face parte din masurile anticriza
initiate de guvern pentru a sustine sectoarele economice prioritare.
Obiectivul principal este sa deblocheze activitatea de
creditare si sa impulsioneze sectorul constructiilor, ceea ce va avea
efecte benefice asupra activitatii economice si crearii de noi locuri de
munca.
Programul consta
in facilitarea accesului populatiei la credite ipotecare. In acest scop,
statul garanteaza in prezent 50% din imprumuturile acordate de banci, cu
conditia ca acestea sa acorde credite mai ieftine.
Pentru a participa la
Programul Prima Casa, clientii trebuie sa se adreseze uneia dintre bancile
participante.
Clientul depune apoi
documentatia de credit la banca, in vederea analizarii dosarului. Daca acesta
este aprobat, atunci dosarul este trimis la Fondul National de Garantare a
Creditelor pentru IMM, in vederea obtinerii garantiei din partea statului.
Fondul analizeaza
cererea, dupa care poate aproba dosarul, il poate respinge sau il poate
retrimite la banca, in cazul in care nu este complet sau nu a fost completat
corect.
In cazul in care
Fondul aproba dosarul, are loc apoi semnarea contractului de credit intre banca
si client, precum si semnarea contractului de garantare intre toate cele 3
parti implicate – clientul, banca si Fondul de garantare.
Solicitantii de credite vor trebui
sa indeplineasca urmatoarele conditii :
·
Nu au detinut si nu detin nici in
prezent in proprietate o locuinta, individual sau in comun, impreuna cu sotii
lor sau cu alte persoane in suprafata utila mai mare de 50 mp, cu exceptia
cotelor parti de locuinta dobandite prin mostenire
·
Achizitioneaza o locuinta finalizata
sau in diferite stadii de finalizare, inclusiv locuinte construite prin
programele derulate de Agentia Nationala a Locuintelor (ANL)
·
Construiesc de la zero o locuinta
individuala sau in asociere cu alti 6 beneficiari, cu conditia sa aiba in
posesie terenul aferent iar autorizatia de constructie sa fi fost primita dupa
data de 23 februarie 2010
·
Dispun de avansul minim necesar
·
Se obliga sa constituie un depozit
colateral egal cu dobanda datorata pe o perioada de 3 luni
·
Se obliga sa nu instraineze locuinta
achizitionata timp de 5 ani de la data dobandirii
·
Asigura locuinta impotriva tuturor
riscurilor si cesioneaza drepturile de despagubire in favoarea statului roman.
Creditele sunt acordate de banci
numai in lei si trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii legate de
cost:
·
Rata dobanzii la lei nu va depasi
Robor la 3 luni plus 2,5 puncte procentuale
·
Marja include nivelul total al
comisioanelor percepute de banca
·
Comisionul de garantare, platit
catre FNGCIMM, este de 0,49% pe an, aplicat la jumatate din sold
·
Nu se percep comisioane de
rambursare anticipata
·
Avansul minim este de 5% din pretul
locuintei, daca pretul de cumparare este de pana la 60.000 euro, iar pentru
locuintele mai scumpe, avansul minim este de 3.000 euro plus diferenta dintre
pretul de achizitie si limita de 60.000 euro
·
In cazul constructiei individuale,
avansul minim este de 5% din valoarea constructiei, daca aceasta nu depaseste
70.000 euro; daca valoarea constructiei este mai mare avansul va fi de 3.500
euro plus diferenta
·
Durata maxima de rambursare este de
30 ani.
·
Locuinta achizitionata se incadreaza
in clasa A, B sau C de eficienta energetica
Bancile sunt obligate sa mentina
aceste conditii pe toata durata contractului de credit. Spre deosebire de un
credit obisnuit, ipoteca va fi instituita in proportie de 50% in favoarea
statului si restul de 50% in favoarea bancii.
Pentru a obtine un
credit Prima Casa, solicitantul trebuie sa prezinte in primul rand documentele care atesta veniturile
obtinute. De obicei, in cazul salariatilor, acestea sunt:
·
Adeverinta
de venit
·
Copie
dupa contractul de munca sau dupa cartea de munca
·
Copie
dupa fisa fiscala
·
Copie
dupa certificatul de casatorie (daca este cazul)
·
Declaratie
la notar cu privire la faptul ca solicitantul (si sotia, unde este cazul) nu
are nicio locuinta in proprietate, partial sau integral, si nu are in derulare
un credit ipotecar.
Persoanele care obtin
venituri din chirii, dividende si activitati independente trebuie sa prezinte
documentele specifice care dovedesc obtinerea acestor venituri.
Pe langa documentele
care atesta veniturile, sunt necesare si actele cu privire la imobilul
achizitionat:
·
precontract
de vanzare-cumparare sau precontract de constructie incheiat cu o firma
specializata
·
actul
de proprietate asupra imobilului/terenului pe care urmeaza sa se construiasca
·
extrase
din documentatia cadastrala.
In functie de situatia
imobilului achizitionat, bancile pot cere ulterior si documente suplimentare,
fata de cele solicitate initial clientului.
Costurile ocazionate
de obtinerea unui credit prin programul Prima Casa sunt urmatoarele:
·
Dobanda
este principalul cost al creditului. Aceasta este variabila, rata dobanzii
fiind formata dintr-o marja fixa si indicele de referinta (Robor 3 luni).
·
Comision
de gestiune – unele banci practica dobanzi mai mici, insa impun comisioane
lunare, care influenteaza de multe ori semnificativ costul total al creditului.
·
Comision
de garantare – acesta este de 0,49% pe an si se calculeaza la jumatate din
soldul creditului.
·
Comision
de analiza dosar – cele mai multe banci au renuntat la acest cost, insa mai
sunt cazuri cand trebuie platit si acest comision.
·
Taxele
notariale.
·
Costurile
cu evaluarea imobilului – unele banci suporta acest cost in locul clientului;
·
Asigurari
– asigurarea imobilului este obligatorie la toate bancile, in timp ce
asigurarea de viata este de cele mai multe ori optionala. Exista insa si cazuri
cand asigurarea de viata este obligatorie, caz in care majoreaza costul total
al creditului.
Pentru locuintele
finalizate si cele nefinalizate (aflate in diverse faze de executie),
avansul minim este stabilit prin lege la 5% din pretul de achizitie, daca
pretul locuintei este mai mic de 60.000 euro.
La imobilele mai
scumpe, avansul minim este egal cu diferenta dintre pretul de achizitie si
pragul de 57.000 euro. Astfel, daca imobilul se cumpara la pretul de 70.000
euro, avansul minim este de 13.000 euro (70.000-57.000).
In cazul locuintelor
noi (destinate
achizitionarii dupa finalizare) si a celor viitoare (ce urmeaza sa se construiasca de
catre beneficiari individuali), avansul minim este de 5%, daca pretul
imobilului este mai mic de 70.000 euro.
Pentru locuintele care
au un pret mai mare de 70.000 euro, avansul minim va fi egal cu diferenta
dintre valoarea de achizitie si pragul de 66.500 euro.
Un tratament special
se aplica pentru locuintele care urmeaza sa se construiasca de catre asociatii
fara personalitate juridica. Fiecare solicitant va trebui sa dispuna de un
avans minin de 5%, daca pretul de achizitie este de pana la 75.000 euro,
respectiv diferenta dintre pretul de achizitie si pragul de 71.250 euro, pentru
locuintele mai scumpe.
Programul Prima Casa
nu impune un venit minim pentru cei care doresc sa obtina un credit ipotecar,
astfel ca orice persoana care obtine venituri poate beneficia de credit.
Creditul maxim ce
poate fi obtinut prin Programul Prima Casa este limitat la 57.000 euro. Pentru
a imprumuta aceasta suma, clientii trebuie sa dispuna de un venit familial net
de aproximativ 3.000 lei.
Acest lucru nu
inseamna ca familiile cu venituri mai mici de 3.000 lei pe luna nu pot
participa in acest program. Suma maxima imprumutata va fi insa mai mica, in
functie de capacitatea de rambursare a fiecaruia.
In acest sens,
este recomandat sa alegeti urmatoarele optiuni din formular:
·
Selectati
la Gradul maxim de indatorare - 50% (nivelul mediu acceptat de banci
in prezent);
·
Alegeti
la Durata de rambursare -
30 ani (perioada maxima acceptata in Programul Prima Casa);
·
Alegeti Moneda
creditului – EUR
(dobanzile sunt mai mici, astfel ca suma imprumutata va fi mai mare);
·
Alegeti
la Tipul creditului optiunea Credit imobiliar/ipotecar;
·
Completati
nivelul practicat de banca la Rata dobanzii si comisionul lunar (la bancile
unde acesta exista).
Fondul National de
Garantare a Creditelor pentru IMM recomanda clientilor sa isi rezerve o
perioada de 60 de zile in antecontractele de vanzare-cumparare pentru
finalizarea tranzactiei, pentru a fi siguri ca nu risca sa piarda banii dati ca
avans. In general, vanzatorii impun plata unui avans, urmand ca in termenul
stabilit cumparatorul sa achite diferenta. Daca nu reuseste sa obtina credit
pana la acea data, cumparatorul poate pierde avansul.
Durata in care se
obtine un credit Prima Casa depinde de cele mai multe ori de procedurile
interne adoptate de fiecare banca. Unele banci reusesc sa analizeze dosarul si
sa ofere raspuns clientilor (daca este respins sau acceptat) intr-o saptamana,
iar altele chiar si in 2 saptamani sau mai mult.
Timpul de analiza se
poate prelungi, daca situatia specifica a clientului nu este evaluata corect de
la inceput de functionarii bancii. In cazul in care departamentul intern care
analizeaza riscul de credit solicita noi documente, atunci durata de aprobare
se prelungeste.
Ulterior, dosarul
ajunge la Fondul de Garantare, care in 5 zile lucratoare va analiza dosarul.
Daca dosarul nu este
intocmit corect de catre banca, Fondul il retrimite pentru completari, ceea ce
poate conduce la noi intarzieri.
Programul Prima Casa
permite obtinerea de finantare in vederea constructiei de la zero a unui
imobil, prin intermediul unei firme specializate.
Garantia maxima ce
poate fi acordata de stat ajunge la 66.500 euro in cazul in care exista un
singur solicitant. Daca se asociaza insa minim 2 familii, se poate solicita o
finantare comuna, in vederea construirii unui bloc, iar garantia individuala
urca la 71.250 euro.
Modificarile
legislative aparute in 2010 au imbunatatit procedura de lucru. Bancile vor
putea acorda elibera creditul in transe, corespunzator fazelor de executie a
proiectului.
De asemenea, creditul
pentru constructie va putea fi acordat numai acelor solicitanti care au obtinut
o autorizatie de constructie dupa data de 23 februarie 2010.
In momentul in care un
client intarzie plata ratelor cu mai mult de 90 de zile, atunci banca poate
solicita plata garantiei de la stat, in proportie de 50% din aceasta.
Ulterior, statul isi
recupereaza pierderea prin executarea silita a clientului. Procedura aplicata
va fi cea aferenta recuperarii oricarei datorii neachitate la bugetul de stat.
Dupa efectuarea platii
catre banca, Ministerul Finantelor Publice informeaza Agentia Nationala de
Administrare Fiscala (ANAF) din raza teritoriala unde isi are domiciliul fiscal
beneficiarul creditului, in vederea efectuarii procedurii de executare silita.
Clientul va fi informat in scris despre aceste proceduri printr-o scrisoare
recomandata cu confirmare de primire.
In cazul in care
popririle (retinerile din salariu) stabilite de ANAF genereaza consecinte
sociale deosebite, legea prevede ca se poate decide suspendarea temporara sau
totala a executarii silite prin poprire, in functie si de motivele invocate de
client. In acest sens, clientul trebuie sa depuna o cerere la ANAF.
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Inchide